Naturalnie na nogi

Zioła pomagają nam chronić nogi

Podczas wędrówek zdrowe nogi stanowią gwarancję udanego wypoczynku. Konsekwencją pieszych wypraw niejednokrotnie są: otarcia, zakażenia czy też obrzęki nóg. Wymienione dolegliwości utrudniają poruszanie się i mogą spowodować niewydolność żylną oraz limfatyczną. Obrzęki kończyn dolnych również mogą być objawami niektórych chorób m.in. serca, nerek czy też wątroby. W pewnych przypadkach powstają w wyniku nietolerancji pokarmowej, zaburzeń metabolicznych, a także przewlekłych procesów zapalnych i alergicznych w naszym organizmie.

Często schorzenia ogólnoustrojowe, nawet odległe anatomicznie od kończyn dolnych, wpływają na ich stan fizyczny. Jedną z przyczyn obrzęku nóg może być obrzęk uogólniony – stan zwiększonej ilości płynu w przestrzeni pozakomórkowej i pozanaczyniowej. Do czynników go wywołujących możemy zaliczyć m.in. zaburzenia hormonalne oraz stres. Często obrzęki nóg mogą być pierwszym sygnałem rozwijającego się w naszym organizmie niebezpiecznego procesu chorobowego!

Osoby siedzące przez dłuższy czas bądź pozostające bez ruchu, niezbędnego dla zdrowia nóg, regularnie zgłaszają: uczucie zmęczenia, zmiany skórne, rozpierania, mrowienia, obrzęki czy też trudno gojące się rany powstałe po niewielkich urazach.

Długotrwałe unieruchomienie doprowadzające do wzmożonego ciśnienia krwi żylnej, szczególnie w przypadku niewydolności żylnej i limfatycznej, jest istotnym czynnikiem ryzyka zakrzepicy!


Fitoterapia może pomóc w zachowaniu dobrej formy nóg, a przez to wpłynąć na lepsze samopoczucie. Dlatego też przed podróżą proponujemy zabrać ze sobą zioła ułatwiające gojenie ran (www.sklep.labofarm. pl). Przyniosą one ulgę przeciążonym, obrzękniętym, pokaleczonym a także pogryzionym przez owady kończynom. Sposób przygotowania naparu – 2 saszetki zaparzać w 200 ml wrzątku co najmniej 20 min. Zamoczyć w tak przygotowanym schłodzonym naparze czystą gazę i obłożyć zmęczone nogi na ok. 1 godzinę przed snem. Zawarte w surowcu garbniki będą chroniły przed drobnoustrojami.

Przed założeniem rano skarpet warto posmarować maścią arnikową paznokcie i przestrzenie między palcami. Znajdujące się w niej związki aktywne mają zastosowanie: antyseptyczne, przeciwzapalne a także przeciwobrzękowe. Dodatkowo możemy posypać stopy sproszkowaną szałwią (www.sklep.labofarm. pl), która chroni je przed infekcjami oraz hamuje nadmierne pocenie się, ograniczając rozwój grzybicy! Musimy również dbać o wygodne obuwie, zabezpieczające stopę przed wszelkimi urazami. Chodzi tutaj przede wszystkim o tzw. złamania marszowe, które często występują nie tylko w związku z nadwagą, ale również zaburzeniami metabolicznymi tkanki kostnej i łącznej. Dla przykładu, może to dotyczyć osób otyłych czy też cierpiących na cukrzycę. Stąd pamiętajmy o zabraniu ze sobą naturalnych oraz bezpiecznych leków. Dla osób z tendencjami do obrzęków nóg w podróży dodatkowo proponujemy stosowanie Hiposemu – leku z nasienia kasztanowca, który w naturalny sposób przywróci ulgę naszym nogom. Dodatkowo możemy zastosować Ginkgofol i Rutinosal C (www.sklep.labofarm.pl) - leki te pomogą ochronić nasze naczynia krwionośne, poprawiając mikrokrążenie.

POLECAMY:
przed podróżą dobrze jest zjeść owsiankę. Stanowi ona zabezpieczenie przed dolegliwościami związanymi ze zmianą otoczenia, ale również daje niezbędną energię do długich wędrówek. Ziarno owsa jest bogate w białko oraz zawiera błonnik, dostarczając do organizmu niezbędnych aminokwasów.
Przepis: do gotującej się wody, dodaj szklankę płatków owsianych oraz garść ususzonej żurawiny, gotuj kilka minut często mieszając. Dodatkowo można dosłodzić miodem.

Propozycja ćwiczeń:
podczas siedzenia: chodzenie w miejscu, pogłębianie zgięcia grzbietowego i podeszwowego stopy (pięta - paluch), napinanie naprzemienne łydek – powtarzaj 10-15 razy co kilka minut lub częściej, jeżeli tylko odczuwasz rozpieranie, ciężkość nóg; podczas spoczynku: unieś nogi powyżej poziomu, na którym znajduje się serce, co usprawnia pracę układu krążenia. Uaktywniając pompę mięśniową, pobudzamy przepływ krwi żylnej w kierunku serca. Pompa mięśniowa łydki to najważniejszy mechanizm zmniejszający ciśnienie żylne w kończynach dolnych. Niewydolne zastawki żylne zwiększają zastój i ciśnienie krwi żylnej nóg, co wymaga odpowiedniego dodatkowego zabezpieczenia za pomocą kompresjoterapii – terapii uciskowej, pomocniczo stosowanej w zapobieganiu żylakom oraz schorzeniom nóg. Sprawmy, aby wakacyjny odpoczynek upływał nam w myśl sentencji Hipokratesa: Niech żywność będzie twoim lekiem, a lek twoją żywnością. Dlatego też wypoczywajmy w zdrowym ekosystemie i wybierajmy z niego dobry pokarm. Jednocześnie pamiętajmy o maksymie Lukrecjusza: Co dla jednych jest pokarmem, trucizną jest dla innych. W ten sposób zorganizowane wakacje pozwolą nam odzyskać dobrostan fizyczny i psychiczny.

RECEPTA NA ZDROWE NOGI:


  • Stosuj naturalne fitoterapeutyki oraz właściwą dietę. Staraj się jeść produkty bogate w błonnik (świeże warzywa i owoce), pełnoziarniste pieczywo. Jedz produkty spożywcze bogate w wit. C, B6 i PP oraz zawierające naturalne flawonoidy jak np. rutyna uszczelniające naczynia krwionośne. Znajdziesz je w takich produktach jak papryka, pietruszka, morele, owoce cytrusowe, kasze, tłuste ryby.
  • Odpowiednio nawadniaj organizm (pij około 2 l płynów dziennie, najlepiej w postaci herbat ziołowych).
  • Systematycznie ćwicz. Nie pozostawaj długo w bezruchu w pozycji stojącej lub siedzącej.
  • Nie zakładaj „nogi na nogę”. Taka długotrwała pozycja pogarsza ukrwienie kończyn dolnych.